lördag 15 oktober 2011

Fredagens jakt

Medan Henric gick i unghundssåt med Zidde släppte jag Ivan på Sångenshöjden.
Vi gick in ca 150m på en stickväg innan jag släppte i syd östra delen av marken.
Efter en kort stund blev det upptag till vänster om mig - Ivan drog i väg och jag hörde skall länre bort men det var antagligen på tjädern som jag såg flög loss.

Han kom tillbaka och jag gick ca 100m i skogen och Ivan sökte i en halvcirkel österut.
Det blev upptag snett bakom mig - jag stod kvar och såg att det var på väg tillbaka mot mig
Jag säkrade av och väntade - efter nån minut kom Ivan med en tjur(4 taggar ?) i sken 75-100m från mig.
Det gick snabbt och i den vackra storskogen såg jag stammar och älghår om vartannat - jag valde att hålla in skottet...

Ivan och tjuren drog iväg genom hela såten norrut och stod vid ett vattendrag ett tag och fortsatte sen ut genom såten och några km till innan Ivan släppte och kom tillbaka i sina spår.
Jag hade då tagit mig igenom mer än halva såten på väster sidan om Sångenshöjden.

Ivan var vit av frost och is efter turerna genom vattnet.

Vi fortsatte sakta norrut och plötsligt gjorde han en söktur snett bakåt och släppte några skall och for iväg söder ut igen på östra sidan om höjden.
Jag gick efter i hans spår och såg då spår efter ett större och ett mindre djur.
Pga höjden tappade jag honom på pejlen flera gånger - sista markeringen var ungefär där jag släppte honom vid första tillfället.
Med 10min kvar på passtiden frågade jag på radion om nån passare i söder sett honom och fick då till svar att han var hos Södde.
Genade då ut till grusvägen och fick veta att Södde skjutit en kviga som han kom med - jag hade inte hört skottet från baksidan av höjden.

Ännu ett släpp där man var lättad att hunden klarat sig från vargangrepp...
/MALIN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar