tisdag 6 september 2011

101016: Dag 5 - MALIN

Jenny och jag släppte IVAN som fick upptag efter ca 10min(?) snett framför oss.
Det blev gångstånd och när vi tagit oss upp på kullen som det buktade runt såg vi Ivan och rumpan på en älgtjur på långt håll.
Jag ropade till passskyttarna nere vid vägen att vara beredda och därefter hördes två skott. Elis sköt en tjur med 6 taggar på ena sidan och 4 på andra.

ELIS jagar sitt 66år och detta blev älg nr 116!

Vi kopplade Ivan och gick en bit in innan vi släppte igen. Han snurrade runt oss på ca 50-75m och sen fick han tag på en KO(koförbud...). Den travade rakt emot oss så jag trodde nästan den skulle springa mellan oss...men ca 25m framför oss vek den av mot det håll vi kom ifrån.
De sprang förbi Henric längre söderut på 20 m och sen bar det iväg ut ur såten.

I såt nummer två gick vi en bra bit genom ungskog, myr och kanten på hygge.
Plötsligt blev det ståndskall 80m framför oss. Vi hörde en kalv(?) som lockade och en ko(?) som frustade. Det var tätt och svårt att komma i synhåll. Efter ca 15(?)min gick det loss och Ivan tog en tur runt halva såten.
Vi gick fram och såg spår efter ett stort och ett litet djur.
Det höll sig på mellan 150-300m från passlinjen både i sydväst - västra och norra sidan. Ivan släppte när han var ca 500m fågelvägen N.Ö. från oss där vi stod kvar. Eftersom han ALLTID tar sina bakspår tillbaka ville vi genskjuta honom så att han slapp springa HELA vägen tillbaka.
Vi tog oss ner till en stickväg och sprang på den tills vi kom till ett T-kors.
Där lyckades jag vissla in honom från 280m längre in i skogen - jag som är skitdålig på att vissla...DUKTIG IVAN!

Efter detta gick jag med Henric och OLGA på ett eftersök. Att gå med Ivan i koppel 30m bakom var ingen lek...
/MALIN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar