tisdag 6 september 2011

101014: Dag 4 - MALIN

Idag hade jag sällskap på min "promenad" av min kära JENNY - dagen till ära klädd i nyinköpt jaktställ!!!
Vi släppte IVAN på Länsmanshöjda och när vi gått ungefär halva vägen igenom fick han upp snett framför oss och det bar iväg sydöst - genom ungskogen och ut ur såten där ingen passare satt. Han tog en tur till Älgsjön och sen släppte han och kom tillbaka i sina egna spår - bara att koppla honom!

Dagens andra släpp var på Skallberg och där gick vi ut nästan mitt i såten och norrut.
Henric ropade på radion att Olga var på väg mot oss med älg och den for förbi oss på ca 30m. Lite stressad såg jag att den var "stor" och "utan horn"...KOFÖRBUD i den såten...
Ivan hade då försvunnit och var bakom oss. Han for iväg långt utanför såten och runt en höjd - det var bara att börja gå och hoppas på horn.
Ståndet stod fast tills vi hade ca 300m kvar - då flyttade det sig ca 150m och där stod det tills vi kom fram.
Jag försökte kika genom tätningen för att avgöra vad det var för djur men såg inte på det hållet.
Vi tog oss över en lite bäck och Ivan såg oss och tog en lov mot oss men sen var han tillbaka hos ÄLGKON...Vi tittade en stund till på ca 50m - full bredsida - men sen försökte jag kalla in Ivan men då följde han efter kon.

Min kära Henric kom till undsättning en bit ner på vägen och kunde gå in och kalla av honom!

/MALIN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar