fredag 12 oktober 2012

Älgjakt - dag 4 - Malin

Torsdag fm började med släpp på Råmosshöjda.
Lite nervös - känns som att gå rakt in i "varg-land" men vi har faktiskt inte sett nåt färskt just nu...

Jag gick in från södra linjen längts i väst.
En bit in i såten tog Olga upp och drog iväg nordväst och ner mot Busken(vatten)

Stånskall och ylande hördes - väl där förstod jag varför...två älgar hade gått ut i Busken med ca 20 meters mellanrum - Olga sprang ylande mellan spåren och skällde ståndskall vid båda platserna ut mot vattnet. Det hade redan simmat över när jag kom fram.

Vi fortsatte sen nordöst förbi Vitlabäcken.
Massor av älgtramp kors och tvärs överallt - Olga försökte nysta ut och sökte i alla möjliga riktningar.
Tillslut följde hon spåret som Kalinka haft tidigare - norr om mig.
Även detta spår hade riktning mot Busken så jag sprang allt vad jag orkade med bössan i famnen för att kunna genskjuta henne när det gick över grusvägen - passtiden var nästan slut och den älgen var redan långt borta. Kunde koppla henne när hon kom ut!
Snälla Lennart tog upp oss och skjutsade oss ner till samlingsplatsen - i bilen fanns en stor vattenpöl - förre passageraren (Södde) hade tydligen badat i en myr!

På em på Brånberg fick jag för mig att jag skulle gå med Vinga istället - det fattades hundar så vi skulle släppa in henne i den ordinarie såten.
Henric och jag skulle gå in från samma linje och tog följe - jag veka av norrut först och släppte Vinga en bit in på västra kanten. Den busiga Vinga vek nästan genast tillbaka söder ut och tog Henrics bakspår fram till honom och Olga...
Vinga och Olga sökte tillsammans en bit och jag mötte upp Henric i såten.
Båda hundarna tog upp ett spår och drog västerut. Olga bröt först och kom tillbaka till oss medan Vinga fortsatte ut bakom passlinjen.
Då tog jag med mig Olga och fortsatte min rutt.
Mycket dåligt med älgspår. Jag kom ut i norr där det var tänkt men med "fel" hund... ;O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar