tisdag 9 oktober 2012

Älgjakt - dag 1 - Malin

Uppe med tuppen och kom iväg i tid!
Tände ett ljus på Ivans grav innan vi for - tung första dag på årets älgjakt UTAN honom...
Samling vid nya slaktboden 7.00
Första släppet kl.9.00 på Grävlingholm
Jag och OLGA gick in från väst i mitten av området och skulle gå norröver.
Ett par hundra meter in i såten tar Olga upp ett spår och far iväg sydöst över hela såten och utanför passlinjen med en ko.
Leif sköt förmodligen en tjur från samma ekipage.
I samma såt blev en tjur till skjuten av en passkytt

På em släppte jag på Ängberg och det blev upptag snett framför mig - Olga drog iväg upp förbi masten.
Jägare på väg till passen hade sett ko med kalv.
Kalinka tog antagligen över samma djur men sen släppte senare.
Olga fick fatt på ett nytt spår och for iväg in på grannlagets marker - jag gick efter ut på Nötåsvägen och väntade där älgen gått över. Olga var då ca 1km bort vid flera vattendrag som hon antagligen inte kom över..
Tog sen bakspåren tillbaka till mig och då var det bara 15 min kvar avv tiden så vi gick mot Henrics bil.
Väl där plockade jag nog 50 älglöss ur huvudet...
Inga älgar skjutna på em.
Åkte för att se hur det fungerade med slakten i nya slaktboden!
/MALIN

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar