lördag 15 oktober 2011

Ziddes vecka

Efter flera upptag, korta ståndskall och ständiga sken så kom en liten vändpunkt på torsdag em när han tog upp älg och bröt efter ett par kilometer.
Han tog då sina bakspår utan krångel och kom hela vägen tillbaka till mig utan att jag behövde vissla på honom.

Fredag morgon:
Upptag 500m bort - fast i upptaget!
20min fast ståndskall där jag var så nära att jag skymtade älgen/älgarna.
Därefter bar det av i sken ut ur marken och tillbaka in 3km längre bort med omväxlande stång/gångstånd.
Ytterligare 3km längre bort var det fast ståndskall där jag lyckades komma in på ståndet och fälla kalven.
Zidde tittade på kalven när den stöp och fortsatte sedan efter kon.
300m längre bort var det återigen fast ståndskall.
Ny ansmygning men innan jag var framme hade det flyttat sig 400m.
Där kom jag in och hade skottchans i siluett mot himlen. En liten förflyttning på 200m och innan jag var framme hann jaktledaren ringa och informera om att det var fullskjutet på "hondjur" - SKIT!
Hur ska jag nu få tillbaka hunden - han är inte direkt lydig...
Jag gjorde ett inkallnings försök/visslade på 180m - döm om min förvåning när Zidde tystnar och kommer till mig som ett skott?!
Denna avslutning blev ju bättre än att jag skjutit kon.
Zidde hade skällt två timmar innan jag fällde kalven och skällde ytterligare en timme på kon och hade fält älgarna ca 1 mil.
/HENRIC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar